torsdag 23 april 2009

Det bidde bara ett långfinger


Vad är det nu, 1962, borde inte det där med könsspecifika barnkläder vara ett minne blott? Nej då, snart kommer någon postorderkatalog neddimpande med bikiniöverdel för folk som inte kommer att ha någon användning för den förrän om minst ett decennium. Det är ju samma varje år. Här på redaktionen bor ett litet mystiskt djur som äter barnvantar, och därför var vi tvungna att skaffa nya vantar till Betty nyligen. Kutade in på H&M och frågade efter barnvantar. Vad behöver H&M-expediten veta då? Om det får lov att vara finger- eller tumvantar? Lämplig storlek? Nej då, hon undrar om vantarna är till en tjej eller kille. Tydligen har alla killar sex fingrar per hand, vilket gör att vantar för tjejer och killar ser lite olika ut. Slutade med de här fula vantarna som ändå var dåliga. Vakna upp och lukta på kaffet från 1962, H&M.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar betraktelse! Hoppas inköparna på hm barn läser din blogg!

Anna-Maria sa...

Haha!
Köpte presenter till en ännu ofödd bebis.
Damen i butiken (PoP) blev förvirrad, bekymrad och kunde inte slutföra mitt köp. Inte så mycket för att jag genom att bryta detta tabu sannolikt skulle orsaka att bebisen kom ut krum och luden, utan för att hon därigenom inte kunde välja färg på kartongen!!
Stackars människa. Jag gjorde väl henne sömnlös.

Jonna sa...

När en kompis skulle köpa present till vårt då ofödda barn på PoP utbröt precis samma förvirring. Kompisen svarade då vresigt "både och" på frågan om det var till en flicka eller pojke.

Louise sa...

Jag jämförde strumpor på H&M en gång, stl 26 för pojkar är typ 1.5 cm längre än stl 26 för flickor. Samma storlek men ändå inte liksom. Jag tog upp saken med expediten men fick såklart inget svar värt att notera. Irriterande.

Sara sa...

Och butikerna hänvisar ständigt till att det är på grund av e f t e r f r å g a n som de delar upp kläderna i kladdigt rosa respektive äckeltufft blått. Kan det vara möjligt att efterfrågan fortfarande är så stor? I sånt fall är ju folk MONGO, alltså.

Tessan sa...

Jag tycker att det är skitkul att de är just på Po.p som sånt känns väldigt vanligt. Jag gillar deras basränder och bla bla bla (15%av kläderna är unisex, resten uppdelat). Då jag skulle handla en sak till mina döttrar frågade expediten "om lillebror ville ha sin grej på en gång".
Min äldsta dotter sa att det var en lillasyster och inte en bror.
"Men oj, jag trodde det var en pojke eftersom hon har röda kläder" sa kvinnan.
Snyggt, de som just då gjorde apmycket reklam för att de hade så mycket unisex. Behöver jag tillägga att kundtjänst inte svarade på mitt mail?